148313
Książka
W koszyku
(Autorski Zeszyt Poetycki 2016 ; 8)
Słowo nie jest tworzywem łatwym. Sztuka zna zapewne trudniejsze, takie, które stawiają większy opór twórcy w akcie kreacji (na przykład marmur), ale i wobec słowa staram się być czujnym, nie ulegać poczuciu łatwości pisania. Już Cyprian Norwid stwierdził, ze Piękno jako należące do Absolutu domaga się zmaterializowania, wcielenia w dzieło. Taki proces reifikacji słowa osiągnął Mickiewiczowski Konrad w Wielkiej Improwizacji, gdzie oddając hołd samemu sobie jako poecie, twierdził, iż jego myśli wcielone w słowa uzyskały niezależny byt w przestrzeni kosmicznej: [...] one lecą,/ Rozsypują się po niebie/ Toczą się, grają i świecą;/ Już dalekie, czuję jeszcze,/ Ich wdziękami się lubuję,/ Ich okrągłość dłonią czuję [...]. Niestety, poczucie mocy Konrada nie zostało jednak potwierdzone faktami. Mimo to chciałbym zwrócić uwagę na fakt wieloaspektowości tej wizji twórczego działania: słowa obdarzone zdolnością ruchu, muzyki, światłem, wreszcie konkretnym, już przez starożytnych uznawanym za najdoskonalszy, kształtem: formą kuli, wyczuwalnej zmysłem dotyku. Skoro jednak nie jest w poezji możliwe stworzenie materialnego desygnatu w miejsce słowa, chciałbym chociaż zachować tę możliwość różnorodności poznawania i opisywania rzeczywistości. A więc dążenie do znanego też już od dawna synkretyzmu sztuk, eksploatowanie wszystkich zmysłów w procesie kreacji, łączenie w słowie impresji muzycznych, plastycznych z doznaniami smaku i zapachu. [zlp.rzeszow.pl]
Status dostępności:
Wypożyczalnia Główna (ul. Popiełuszki 10)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W-82-1/Reg. (1 egz.)
Czytelnia Główna (ul. Popiełuszki 10)
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. C-82-1/Reg. (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca języka
Tekst część. równol. pol., ang., ukr.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej